مقاله

روش نگهداری دسته گل

از دسته گل های ترند برای چه مناسبت هایی استفاده می شود؟

اگر به تازگی یک دسته گل زیبا هدیه گرفته اید یا برای خودتان خریده اید، احتمالاً دوست دارید که این گل ها مدت بیشتری تازه و زیبا باقی بمانند. نگهداری درست از دسته گل می تواند عمر گل ها را به شکل چشمگیری افزایش دهد و زیبایی شان را برای روزهای بیشتری حفظ کند. در این مطلب، به شما نکات و روش های کاربردی برای نگهداری از دسته گل ها را آموزش خواهیم داد تا بتوانید از این هدیه های زیبا، برای مدت طولانی تری لذت ببرید.

روش نگهداری دسته گل

روش نگهداری دسته گل

آماده سازی گل ها برای نگهداری طولانی تر

اولین قدم در نگهداری از گل ها پس از دریافت دسته گل، آماده سازی آن ها است. این مرحله اهمیت زیادی دارد زیرا آماده سازی صحیح می تواند به جذب بهتر آب توسط گل ها و افزایش عمر آن ها، کمک کند. یکی از مهم ترین کارهایی که باید بلافاصله پس از دریافت دسته گل انجام دهید، قرار دادن آن ها در آب است. به طور معمول تمام گل ها، نیاز به آب دارند تا تازه و سالم بمانند. دقت داشته باشید؛ هرچه زودتر آن ها را در آب قرار دهید، بهتر است. اگر به سرعت دسترسی به یک گلدان ندارید، گل ها را در یک ظرف موقتی پر از آب بگذارید تا از خشک شدن جلوگیری شود.

ساقه ها را کوتاه کنید

هنگامی که دسته گل خود را آماده می کنید، لازم است ساقه ها را با زاویه ای حدود ۴۵ درجه کوتاه کنید. این کار باعث می شود که ساقه ها سطح بیشتری برای جذب آب داشته باشند و بهتر بتوانند مواد مغذی را از آب دریافت کنند. هر دو تا سه روز یک بار نیز ساقه ها را مجدداً کوتاه کنید تا جذب آب به شکل بهتری انجام شود .

مشاهده بیشتر . . .
دیزاین های مختلف دسته گل نرگس 1403

 

دسته گل عروس ارکیده

دسته گل عروس ارکیده

برگ های اضافی را جدا کنید

بهتر است بدانید؛ برگ های زیادی روی ساقه ها، می تواند جلوی جذب آب را بگیرد و باعث پژمرده شدن سریع تر گل ها شود. همچنین اگر برگ ها در تماس با آب باشند، به سرعت پوسیده و آب گلدان را آلوده می کنند. همین می تواند به رشد باکتری ها و کاهش عمر گل ها منجر شود. پس بهتر است با دقت، برگ های اضافی را از ساقه ها جدا کنید.

انتخاب گلدان تمیز و متناسب با سایز دسته گل

گلدانی که برای گل های خود انتخاب می کنید نیز اهمیت زیادی دارد. انتخاب یک گلدان مناسب، به شما کمک می کند تا گل های تان راحت تر در آب قرار گیرند و ظاهر بهتری داشته باشند. قبل از هر چیز، مطمئن شوید که گلدان مورد نظرتان تمیز است. یک گلدان کثیف، می تواند باکتری های مضری را در آب پخش کرده و به سرعت گل ها را پژمرده کند. همچنین گلدانی انتخاب کنید که اندازه اش با تعداد و ارتفاع گل های شما متناسب باشد. گل ها باید به راحتی در گلدان قرار گیرند و ساقه ها فضای کافی برای قرارگیری در آب داشته باشند.

دسته گل رز مشکی

دسته گل رز مشکی

استفاده از آب ولرم

آبیاری منظم و آب مناسب هم برای گل ها بسیار مهم است. بنابراین سعی کنید از آب ولرم برای آبیاری گل ها بهره بگیرید؛ زیرا آب سرد ممکن است مانع جذب سریع آب توسط ساقه ها شود. همچنین هر دو تا سه روز یک بار، آب گلدان را عوض کنید و ساقه ها را مجدداً کوتاه نمایید.

دسته گل عروس

دسته گل عروس

افزودن مواد مغذی به آب

برای این که گل های شما طولانی تر تازه بمانند، می توانید از مواد مغذی خاصی نیز برای تقویت آب گلدان استفاده کنید. کودهای طبیعی محلول در آب، معمولا انتخابی ایده آل به شمار می روند.

مشاهده بیشتر . . .
تاج گل تبریک با پول

برخی از گل فروشی ها نیز ممکن است همراه با دسته گل، یک بسته غذای گل ارائه دهند. این غذای گل معمولاً شامل موادی همچون ضدباکتری ها و مواد ضدپوسیدگی است که به طولانی تر شدن عمر گل ها کمک می کند. سعی کنید این مواد را طبق دستورالعمل به آب گلدان اضافه نمایید.

راهکارهای خانگی برای تقویت آب گل ها

اگر غذای گل ندارید، می توانید از روش های خانگی هم برای افزایش عمر گل ها استفاده کنید. مثلاً افزودن یک قاشق چای  خوری شکر به آب گلدان می تواند به تأمین انرژی گل ها کمک کند. همچنین اضافه کردن چند قطره سرکه یا آبلیمو، می تواند از رشد باکتری ها جلوگیری کند و عمر گل ها را افزایش دهد.

دسته گل لاله سفید

دسته گل لاله سفید

انتخاب محل مناسب برای نگهداری دسته گل

محل نگهداری دسته گل، یکی دیگر از عوامل مهم در طول عمر گل ها است. گل ها به شرایط محیطی خاصی نیاز دارند تا مدت طولانی تری تازه بمانند.

توجه داشته باشید؛ گل ها نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند، زیرا نور شدید می تواند باعث خشک شدن سریع تر گل ها و سوختگی برگ ها شود. از این رو سعی کنید دسته گل خود را در مکانی با نور غیرمستقیم و خنک، نگه دارید.

اجتناب از نزدیکی به میوه ها

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما برخی میوه ها مانند سیب و موز؛ گازی به نام اتیلن تولید می کنند که می تواند باعث پژمرده شدن سریع تر گل ها شود. پس بهتر است دسته گل خود را با فاصله مناسب از میوه ها نگه دارید.

مشاهده بیشتر . . .
تاج گل صلیب

انجام مراقبت های روزانه

علاوه بر کارهایی که در روز اول انجام می دهید، نگهداری روزانه از گل ها نیز اهمیت بالایی دارد. هر روز یا هر دو روز یک بار، آب گلدان را عوض کنید و گلدان را با آب گرم و صابون بشویید تا از تجمع باکتری ها جلوگیری شود. با این کار، عمر گل های تان به شکل قابل توجهی طولانی تر خواهد شد. علاوه بر این موارد؛ هر روز گل ها را بررسی کنید و هر گل یا برگ پژمرده را از دسته گل جدا نمایید. این کار باعث می شود که سایر گل ها سالم تر و طولانی تر بمانند.

انتخاب محل مناسب برای نگهداری دسته گل

انتخاب محل مناسب برای نگهداری دسته گل

نحوه مراقبت از انواع گل

در حالت کلی توجه داشته باشید؛ بعضی گل ها مانند رز و لاله حساس  هستند و نیازهای خاصی برای نگهداری دارند که باید آن ها را در نظر بگیرید. در ادامه این قسمت از مطلب، برای افزایش آگاهی شما نحوه نگهداری از این گل های محبوب را مورد بررسی قرار داده ایم.

گل رز

برای نگهداری طولانی تر از گل رز، می توانید برگ های پایینی را جدا کرده و ساقه ها را به صورت مورب ببرید. همچنین در نظر داشته باشید؛ رزها به آب زیادی نیاز دارند، پس همیشه مطمئن شوید که گلدان آب کافی داشته باشد.

گل لاله

گل لاله ها به طور طبیعی به سمت نور خم می شوند، بنابراین بهتر است گلدان را هر چند روز یک بار بچرخانید تا از خم شدن گل ها جلوگیری شود. همچنین لاله ها را در محیط خنک نگه دارید تا عمرشان طولانی تر شود.

روش های خلاقانه برای نگهداری از گل های خشک  شده

روش های خلاقانه برای نگهداری از گل های خشک  شده

روش های خلاقانه برای نگهداری از دسته گل های خشک  شده

اگر می خواهید خاطره دسته گل خود را برای همیشه حفظ کنید، می توانید گل ها را خشک کرده و از آن ها به عنوان تزئینات استفاده کنید. یکی از ساده ترین روش ها برای خشک کردن گل ها؛ هواخشک کردن آن ها است. برای این کار، دسته گل را برعکس آویزان کنید و اجازه دهید که در هوای خشک و خنک به آرامی خشک شود.

مشاهده بیشتر . . .
5 روش خشک کردن گل طبیعی در خانه بدون تغییر (با ابزار ساده)

روش بعدی؛ استفاده از ژل سیلیکا است. ژل سیلیکا یک ماده خشک  کننده بوده که می توانید از آن برای خشک کردن سریع تر گل ها استفاده کنید. گل ها را درون یک ظرف پر از ژل سیلیکا قرار دهید و پس از چند روز گل های خشک و زیبا خواهید داشت.

کلام آخر

روش نگهداری دسته گل نیاز به کمی توجه و دقت دارد، اما با رعایت نکاتی که در این مطلب ذکر شد، می توانید عمر دسته گل خود را به شکل چشمگیری افزایش دهید و برای مدت طولانی تری از زیبایی آن لذت ببرید. همچنین اگر می خواهید گل های شاداب تر و باکیفیت تری داشته باشید؛ پیشنهاد می کنیم حتما سری به سایت رزملینا بزنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *